PERSBERICHT - Stichting Blikverruimers: We gaan van start!

Jonge talenten klaargestoomd als toezichthouders van morgen

Stichting Blikverruimers lanceert opleidingsprogramma voor diverser toezicht

Amsterdam, 6 oktober 2016 – Vandaag is de Blikverruimers Academie gelanceerd, een opleidingsprogramma voor jonge talenten die de toezichthouders van morgen zijn. De Blikverruimers Academie is een initiatief van Stichting Blikverruimers, een stichting die zich inzet voor diverser toezicht. De eerste Blikverruimers Academie gaat van start met 11 deelnemers.

De jonge talentvolle deelnemers maken in zes opleidingsdagen kennis met verschillende onderdelen van het toezichthouderschap. Eduard Schmidt, voorzitter van Stichting Blikverruimers: “Tegenwoordig krijgen jonge talenten met een interesse in toezicht vaak nog te horen te jong, ongekwalificeerd of onervaren te zijn. Dit terwijl wij en velen met ons geloven dat toezicht profiteert van diversiteit; diversiteit in onder andere sekse, afkomst en leeftijd. Met de Blikverruimers Academie willen wij jong talent de mogelijkheid geven om bij te dragen aan beter toezicht en de zittende generatie uitdagen om het traditionele toezichthoudermodel open te stellen voor onze input.”

Bij het opleidingsprogramma is een mix van docenten betrokken; van gevestigde toezichthouders tot trainers en jonge toezichthouders. Het centrale thema van de Blikverruimers Academie 2016-2017 is ‘grip op gedrag en cultuur’.

Talitha Muusse, bestuurslid bij Stichting Blikverruimers en tevens toezichthouder bij MVO Nederland: “In mijn rol als jonge toezichthouder bij MVO Nederland heb ik gemerkt dat toezichthouders vaak op grote afstand van een organisatie staan en zich hoofdzakelijk bezighouden met de financiële verantwoording van de organisatie en de procedures omtrent het aanstellen van nieuwe topfunctionarissen. De laatste jaren kwamen steeds vaker misstanden aan het licht die terug te leiden zijn tot de elementen gedrag en cultuur. Vandaar dat dit een passend thema is.”

Margot Scheltema, Blikverruimers Academie-docent en commissaris bij onder andere De Nederlandsche Bank: “Ik vind dit een uitstekend initiatief dat ik van harte ondersteun. Het is goed voor toezichthouders om input van jong talent te krijgen, en goed voor jong talent om toezichtervaring op te doen.”

Over Stichting Blikverruimers

Stichting Blikverruimers leidt jonge professionals die uitblinken in hun vak op tot toezichthouder. Hun betrokkenheid bij toezicht heeft twee beoogde effecten: 1. Door al vroeg over de grenzen van het eigen vakgebied heen te kijken, ontwikkelen zij een multidisciplinaire blik en wordt er gebouwd aan het toezicht van morgen; 2. Door de diversiteit in Raden van Toezicht te vergroten wordt conformisme bestreden en is er ruimte voor de invloed van een nieuwe generatie.

Hiertoe is de Blikverruimers Academie opgericht, een onderwijsprogramma dat jonge professionals de kans geeft om te ontdekken of zij de toezichthouders van de toekomst zijn terwijl ze tegelijkertijd een bijdrage leveren aan diverser toezicht.

Stichting Blikverruimers is opgericht door Eduard Schmidt, Rik Westland, Lara Luten, Samuël Verpalen en Talitha Muusse.

Het Comité van Aanbeveling van Stichting Blikverruimers bestaat uit de volgende prominenten uit het bedrijfsleven en de publieke sector, die meedenken over de realisatie van de ambities: Jan Anthonie Bruijn, Emma Bruns, Ronnie van Diemen, Alexander Rinnooy Kan, Margot Scheltema en Caspar Scholten.