Blikverruimers dag 4 'In de boardroom'

Door Nienke Bos (deelnemer)

‘Board room dynamics’ en mediatraining; het zal u niet verbazen dat het kernwoord van deze dag communicatie is. Na iedereen het beste gewenst te hebben voor het nieuwe jaar, startten we de dag met een training door Herman Bol, ervaren toezichthouder en bestuursadviseur. Het thema is ‘board dynamics’, wat kortgezegd betekent: alles wat er in een board gebeurt, buiten de inhoud. Het lijkt vreemd om het hierover te hebben, want gaat het niet vooral om de inhoud in een Raad van Toezicht of Commissarissen? Hoewel Bol benadrukt dat het óók om de inhoud gaat (vragen stellen, kritisch blijven, toezicht houden als topsport), stelt hij dat het belang van de zaken hieromheen niet onderschat moet worden. Zoals een mededeelnemer terecht opmerkte: het gaat in het leven vaak voor 20% om de inhoud, en voor 80% om hoe deze inhoud wordt gebracht.

Herman Bol is een vat vol ervaring en kennis. Hij is bijna vier uur met eindeloos enthousiasme aan het woord geweest (onderbroken door ‘denkinspanningen’ waarin wij als toezichthouders in spé mochten nadenken over hoe te handelen in precaire situaties) en die tijd vloog voorbij. Dit is overigens het algemene beeld dat ik heb bij de ervaren toezichthouders die ons doceren: we hebben eerder tijd te kort dan te veel. Enfin: dynamiek in een Raad blijkt nog best lastig te vatten en gaat vaak om subtiliteiten; waar veel ontevredenheid en spanningen een duidelijk teken aan de wand zijn, is een té zoetsappige tevreden Raad ook geen goed teken. Board room dynamics blijkt een erg belangrijk maar uitdagend thema, dat zich niet in een kernboodschap lijkt te vangen.

Heel anders is dat voor de mediatraining die daarop volgde, waarbij het juist ging om het formuleren van een kernboodschap. Twee trainers van Edelman hebben ons, na een theoretische verdieping, laten oefenen met het overbrengen van onze kernboodschap. Wat ik me aan het begin van de training vooral afvroeg was: hoe zorg ik ervoor dat die nieuwsgierige journalist mij geen dingen ontfutselt die ik eigenlijk niet had willen/moeten/mogen zeggen? Het antwoord: zorg dat je de ‘key message’ voor ogen houdt (liefst in drie punten, liefst herhalen) en begin met de clou en dan de verklaring. Dit alles om de boodschap zo goed mogelijk te laten landen bij de ontvanger. Tadaa, simpel, toch? Nou, het blijkt toch een kwestie van oefenen. Toen we elkaar het vuur aan de schenen mochten leggen met een woordvoerder-journalist rollenspel bleek toch dat het lastig is om bij je boodschap te blijven en je niet te laten verleiden tot het doen van uitspraken waar je misschien spijt van krijgt.

We hebben de dag afgesloten met een borrel waar zowel deelnemers, docenten en het bestuur als toezichthouders aanwezig waren. Het was weer een leerzame en geslaagde dag; ik kijk uit naar de volgende bijeenkomst!

Nienke Bos