Blikverruimers dag 1 'It all starts with why'

Door Talitha Muusse

Het is half 10 ’s ochtend, 8 oktober 2016. De voordeurbel klinkt bij het prachtige kantoorpand van DeNieuweCommissaris aan het Emmaplein 2 in Amsterdam; op steenworp afstand van het Vondelpark. Het is zo ver! De eerste deelnemer van de Blikverrruimers Academie is gearriveerd, klaar om geinspireerd te worden en het beroep van toezichthouder verder te verkennen! Niet alleen het feit dat ze in Amsterdam woont verklaart waarom ze ruim op tijd is, vertelt Marjolein Blink. “Ik heb er heel erg veel zin. Ik ben zo benieuwd naar de andere deelnemers!” Marjolein werkt als kinderarts in het VUmc. De bestuurs- en toezichthouderswereld heeft haar interesse gewekt door haar eigen ervaring in het ziekenhuis met de top van de organisatie. “Ik ben wel benieuwd hoe ik me zou bewegen in een dergelijke dynamiek.”

Om 10.00 uur zijn alle deelnemers gearriveerd. De eerste lichting trainees van de Blikverruimers Academie is divers en bestaat uit jonge artsen, duurzaamheidsmanagers, promovendi, beleidsmedewerkers en consultants. Jonge talenten die hun sporen verdienen met uiteenlopende activiteiten als professionals en middels vrijwilligerswerk, ondernemerschap en bestuursactviteiten. Na een eerste, of tweede, kop koffie beginnen we op een verfrissende manier met de kennismaking. We beantwoorden gezamenlijk vragen (zoals Waar ben je geboren? Wat heb je gestudeerd? Ben je meer een alpha of een gamma?) door bij ieder antwoord een andere plek in de ruimte in te nemen die bij elke vraag weer iets anders symboliseert. Het levert al meteen veel herkenning op tussen de deelnemers; wat een mooie groep mensen!

Jan Anthonie Bruijn (Eerste Kamerlid, hoogleraar en toezichthouder) trapt de ochtend vervolgens vol energie en inspiratie af. “Ik ben nu al jaren toezichthouder in het maatschappelijke domein, onder andere bij Hogeschool Utrecht. Het geeft me erg veel plezier.” De deelnemers stelden hem vragen en voerden soms pittige discussie over de rol en verantwoordelijkheden van de toezichthouder, reputatie, idealisme, coaching en opleiding. Ook volgden er mooie verhalen en anekdotes uit de eigen loopbaan van Jan Anthonie; en uiteraard kwam ook de politiek aan de orde. Jan Anthonie raakte ook een zwaardere toon: “Toezicht houden is een flinke verantwoordelijkheid. Zeker nu. Vroeger was het misschien nog een erebaantje, nu ben je als toezichthouder veel zichtbaarder en heb je grotere verantwoordelijkheden. De belangen en daarmee risico’s zijn toegenomen.” “Zijn wij als jonge professionals wel geschikt om toezichthouder te worden?” Jan Anthonie denkt even na. “Ja”, zegt hij vervolgens overtuigd. “Het feit dat jullie als jonge mensen je vrije zaterdag inzetten om je te buigen over de betekenis van toezicht houden… Dat maakt jullie al geschikt.”

Na een pauze met broodjes, koffie, thee en fris vervolgen we de opleidingsdag met het tweede gedeelte. We staan stil bij de vraag waarom de deelnemers toezichthouder willen worden. Je eigen motivatie analyseren en met andere bespreken is namelijk leerzaam en inspirerend. Ook helpt dit om je eigen gedrag beter te begrijpen. Tijdens opleidingsdag 2 in november zal dit verder opgepakt worden, aan de hand van persoonlijkheidstesten onder leiding van Jan Moen. Talitha Muusse, bestuurslid bij Stichting Blikverruimers en toezichthouder bij MVO Nederland, deelt met de deelnemers een persoonlijk verhaal over hoe zij uiteindelijk toezichthouder is geworden en wat dit met haar doet als jonge professional en mens. De deelnemers stellen vragen over lastige situaties die ze mee heeft gemaakt als toezichthouder. Welke keuzes maak je? Welke principes blijf je trouw aan? Voel je soms een spanning tussen wat je zelf vindt en waar de raad voor kiest? Hoe word je serieus genomen als jongere tussen toezichthouders van oudere leeftijd?

Na dit onderdeel is het tijd voor peer-to-peer-gesprekken tussen de deelnemers, waarin ze met elkaar terugkijken op de eerste opleidingsdag en elkaar bevragen over hun motivatie om toezichthouder te worden. De beste plek hiervoor is natuurlijk het Vondelpark. Na een wandeling in de frisse herfstlucht komen de deelnemers terug voor de afsluiting van onze eerste dag samen. “Ik zit helemaal vol”, zeggen sommigen. “Wat een mooie verhalen, mooie mensen.” “Veel geleerd, de dag heeft scherper gemaakt wat het betekent om toezichthouder te zijn… Wat er allemaal bij komt kijken.” We trekken een fles champagne open. Na de groepsfoto proosten we op Blikverruimers! We zijn los!

NB Op 12 november vindt de volgende opleidingsdag plaats, houd de website en social media in de gaten voor de volgende blog!

Talitha Muusse