Blikverruimers 2017-2018 dag 4: 'Even Oefenen'

Door Alies ter Kuile

Om 09:07 uur vertrekt de intercity direct naar Rotterdam: Blikverruimers – ik heb er zin in! Het is een actieve dag. Commissaris Herman Bol deelt zijn ervaringen. Het is geen passief luisteren: we worden
uitgedaagd mee te denken in situaties die hij heeft ervaren. Wat zijn de risico’s voor Raden van Commissarissen (RvC’s)? Bol geeft ons mee dat het een uitdaging is om te zorgen dat er wel flinke gesprekken blijven plaatsvinden – in een vertrouwde sfeer. En het blijft van belang om ook dat wat logisch lijkt te bevragen.

Een belangrijke vraag is: wanneer betrek je als RvC een externe partij? Bijvoorbeeld om een nieuw lid voor de Raad van Bestuur (RvB) te testen, voor trainingen of evaluatie. Maar ook als er bijvoorbeeld een conflict is. De RvC moet uiteindelijk een oordeel vellen over het al dan niet aanblijven van de RvB, het aannemen van een nieuw lid etc. Dan is onafhankelijkheid en afstand ten opzichte van de RvB en/of betrokken partijen gepast en cruciaal.

Hiernaast hebben we gesproken over hoe belangrijk het is dat er geen verwijdering ontstaat tussen bijvoorbeeld een audit-committee en een RvB. Waar ik, als een conflict dreigt, tot nu toe geneigd was om onderwerpen dan even (één op één) voor te bespreken werd hier juist duidelijk dat je conflicten vermijdt door alles bespreekbaar te maken in de groep.

Waar we 's ochtends vooral nadachten over boardroomdynamics gingen we s’middags aan de slag: oefenen! Stefan de Bruijn (een jonge toezichthouder in onder andere de zorg) en Anne Lize van der Stoel (toezichthouder en oud-Tweede Kamerlid voor de VVD) zetten ons aan het werk. In rollenspellen vertegenwoordigden we een RvT en een RvB. Voor mij is het duidelijk geworden dat er twee dingen continue oefening vereisen:

• Het effect van een goed geformuleerde vraag en de kunst van het stellen van kritische vragen op een open en neutrale manier.
  • Het op tafel krijgen van alle feiten nog voordat de discussie losbarst. Als dat niet op een rijtje staat wordt niet alleen veel tijd verspild maar kunnen er makkelijk onnodige conflicten ontstaan.

Zelfs in een oefensituatie vond ik het moeilijk om de beslissing te nemen het contract van de voorzitter van de RvB op te zeggen. Dat is niet de uitkomst die je wilt. Ik snap opeens goed waarom in de praktijk een RvC ook niet altijd ingrijpt wanneer dat objectief gezien misschien wel mogelijk was, of zelfs het juiste zou zijn geweest.

Blikverruimers is voor mij echt een feest. Het bestuur heeft alles tot in de puntjes geregeld. We hebben boeiende sprekers. Niet alleen leer ik weer wat nieuws, ik breng hier tijd door met een groep jonge mensen die allemaal iets interessants te vertellen hebben.

Kortom: een actieve leerzame dag!