Blikverruimers Academie

Ons programma en de bijbehorende topdocenten

• De Blikverruimers Academie laat jonge talenten ontdekken of zij het in zich hebben om de toezichthouders van morgen te worden. Door onze deelnemers inhoudelijk te scholen, in contact te brengen met toezichthouders en - waar mogelijk - stage te laten lopen bij een Raad van Toezicht, stomen wij ze klaar voor een carrière als jonge toezichthouder.

De eerste editie van de Blikverruimers Academie heeft als thema 'grip op gedrag en cultuur'. Traditioneel gezien staan toezichthouders vaak op grote afstand van een organisatie en houden zij zich hoofdzakelijk bezig met de financiële verantwoording van de organisatie en de procedures omtrent het aanstellen van nieuwe topfunctionarissen. De laatste jaren komen steeds vaker misstanden aan het licht die terug te leiden zijn tot de elementen gedrag en cultuur. Het is dus als toezichthouder zeker de moeite waard om aandacht te besteden aan dit thema. Hoewel er boekenkasten vol geschreven zijn over (organisatie)culturen en het managen daarvan, is de rol van toezichthouders hierin tot nu toe onbelicht gebleven. Om die reden is ‘grip op gedrag en cultuur’ het centrale thema van de Blikverruimers Academie 2016-2017.​

• Programma 2016-2017

Grip op gedrag en cultuur

It all starts with why

Dag 1

De eerste dag staat in het teken van inspiratie. Toezichthouders uit de praktijk komen vertellen over het nut en de noodzaak van divers toezicht. Ook gaan de deelnemers aan de slag met hun leerdoelen voor de komende maanden.

Grip op gedrag en cultuur

Dag 2

Aan de hand van een cultuurstudie, uitgevoerd door De Nederlandsche Bank, gaan de deelnemers in gesprek over het belang van gedrag en cultuur in een organisatie. 's Middags is er tijd voor een sessie over het krijgen van grip op het eigen gedrag.

Goed werkgeverschap

Dag 3

Wat zijn de rechten en plichten van een Raad van Toezicht? Welke rol spelen zij bij een reorganisatie of een fusie / overname? Dag drie staat in het teken van dit soort vraagstukken.

De dag wordt afgesloten met een workshop 'financiën voor beginnende toezichthouders'.

Boardroom dynamics

Dag 4

In de boardroom gebeurt van alles. Best spannend, zeker als je nog jong bent. Gedurende deze dag staan we stil bij hoe je je positioneert in een Raad van Toezicht en welke formele en informele krachten daar spelen.

Een workshop gesprekstechnieken maakt deel uit van deze dag.

Intern versus extern toezicht

Dag 5

In veel sectoren speelt een externe toezichthouder, zoals de AFM of IGZ, een belangrijke rol. De relatie tot deze organen is ook voor Raden van Toezicht van belang. Ook de media spelen als informele toezichthouder een interessante rol.

Dag vijf wordt afgesloten met een mediatraining.

Kick-forward

Dag 6

Het programma wordt afgesloten met presentaties over de ervaringen die de deelnemers het afgelopen jaar hebben opgedaan. Ook staan we stil bij de selectieprocedure die een toezichthouder moet doorlopen om daadwerkelijk toezichthouder te worden door middel van een workshop.

Een workshop 'solliciteren als toezichthouder' is onderdeel van de afsluitende dag.

• Docenten & sprekers 2016-2017

Een geweldig onderwijsprogramma kan alleen gerealiseerd worden met topdocenten.

Wieteke Beerepoot

Corporate Director

Programmaonderdeel:

Boardroom Dynamics

Herman Bol

Bestuursadviseur​

Jan Anthonie Bruijn

Eerste Kamerlid & hoogleraar​

Programmaonderdeel: 'It all starts with why'

Stefan de Bruijn

Public affairs-adviseur​

Jan Moen

Bestuursadviseur

Programmaonderdeel: Grip op gedag en cultuur

Vincent Molenaar

Bestuurder

Programmaonderdeel:

Goed werkgeverschap

Talitha Muusse

Ondernemer

Programmaonderdeel: 'It all starts with why'

Wim Schellekens

Programmaonderdeel: Extern versus intern toezicht

Margot Scheltema

Commissaris DNB

Programmaonderdeel: Grip op gedrag en cultuur

Anne Lize van der Stoel

Programmaonderdeel: Boardroom dynamics

• "Het is een voorrecht om mee te kunnen werken aan het opleiden van een groep nieuwe, jonge toezichthouders!"

- Wim Schellekens, bestuursadviseur en toezichthouder